söndag 17 augusti 2014

Sommarens sömnad


Inser att jag inte är någon flitig bloggare och blir ibland påmind av en sykompis om detta. Jag får skärpa mig.
Idag är det dagen före återgång till jobbet efter en lång sommarsemester. Jag har varit ledig i fem!!!! veckor. Det har varit jättehärligt med en lång ledighet, men nu känns det bra att åtegå till rutiner igen. Sommarledigheten har innehållit en hel del resande, både inom landet som till utlandet.  Besökte Birmingham och The Festival of Quilts under fyra dagar i början av augusti.
Vad har då symaskinen och jag gjort? 
Till mitt gudbarns studentexamen sydde jag en klänning, som jag är helnöjd med. Den har blivit flitigt använd i sommar.


En blus, som jag också är nöjd med, har blivit klar. Köpte Liberty-tyg i Birmingham för ytterligare 2 stycken till.


Sista veckan i juli var jag på den årliga sommarveckan i Möklinta, som arrangeras av Quiltstugan i Sala. Det är ett härligt gäng sytokiga damer som gillar att sy från tidig morgon till sen kväll. I år var vädret lite för varmt, men det kunde inte stoppa oss. Jag sydde några saker.
Färdigställde de magiska kuberna från en kurs i våras.


Gittan, som står för arrangemanget, brukar alltid komma med några inspirerande tips om olika saker vi kan sy.
Propellerväskan, som nästan alla nappade på att sy, blev så här. Jag använder den som stickväska.


Scrapssömnad blev också ett tema under veckan. Väskan ovan är scraps från Magiska kuber. Likaså detta logcabin-block är ett resultat från scraps.


En av damerna tipsade om en gullig hjärtväska och den blev så här.


Ytterligare en väska såg dagens ljus.


Jag påbörjade en liten kvilt med ett modernt block, som kommer från denna bok

Modern Quilts from the Blogging Universe. Funderat nu på hur den ska kviltas.



Slutligen testsydde jag ett ananas-block, som Gittan tipsade om.


Börjar inse att jag har en hel del toppar som ska kviltas, men det är en annan historia.....







4 kommentarer:

  1. Många fina saker du hade att visa upp idag, din kub-kvilt är jättefin och du var verkligen flitig på ditt syläger!

    SvaraRadera
  2. Vilken söt klänning Cissi, förstår att den blivit en favorit! Man ser verkligen på din modern blocks quilt hur kuberna flyger omkring, den blev jättesnygg. Undra vad du hade för mått, för de ser mindre ut än de block vi provsydde tycker jag.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helene! Jag använde mig av måtten i boken. Ska prova med charmpacks också, men då får man anpassa längd och bredd på remsorna.
      Kram

      Radera